مروری بر مفهوم دیجیتال مارکتینگ

مروری بر مفهوم دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال همه چیز را دربر گرفته و کسب و کار امروز تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. مشاغل و کسب و کارها سعی می کنند تا داستان برند خود را متفاوت از دیگران برای مشتریان شان بیان کنند تا به این شیوه بتوانند تاثیر گذاری بیشتری بر روی آن ها داشته باشند.

در این میان بازاریابی و استراتژی های تبلیغاتی نیز از شیوه سنتی به سمت شیوه دیجیتال یا بازاریابی درونگرا تغییر مسیر داده است.دیگر تبلیغات های تلویزیونی و سنتی هدف اصلی کسب و ها نیست.

بازاریابی محتوا یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی برای برند هر کسب و کاری محسوب می شود و می تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند، در نتیجه باعث اعتماد آن ها شود و قصه برند را به بهترین شکل در ذهن ها بسپارد.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

تعریف دیجیتال مارکتینگ

آقای نیل پل که جزو ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیا است دیجیتال مارکتینگ را اینگونه تعریف می کند.

دیجیتال مارکتینگ به هرگونه بازاریابی محصولات و خدمات که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می شود می گویند.

داستان شروع دیجیتال مارکتینگ

اولین بازاریابی دیجیتال در دنیا به صد سال پیش مربوط می شود. داستان شروع دیجیتال مارکتینگ به زمانی در سال ۱۸۹۶ که رادیو اختراع شد برمی گردد. حدود ده سال زمان برد تا رادیو به عنوان محصولی عمومی در بین مردم رواج پیدا کند و بعد از آن به فکر تبلیغات در آن افتادند و اولین تبلیغ برای فروختن بلیط اپرا بود که بلیط ها به سرعت فروش رفت و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.

در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال به دو صورت آنلاین و آفلاین مطرح است، نه صرفاً اپلیکیشن ها و موتور های جستجو

دیجیتال مارکتینگ آنلاین که به آن بازاریابی آنلاین نیز گفته می شود، با استفاده از اینترنت می توان با مشتریان ارتباط برقرار کرد.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

در ادامه با روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال با آنالیز و تحلیل داده، بهینه سازی موتور جستجو، ایمیل مارکتینگ آشنا می شویم. ادامه توضیحات ابزارهای دیجیتال مارکتیک

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:

آنالیز و تحلیل داده

بهینه سازی موتور جستجو

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات کلیکی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن

ارسال پوش نوتیفیکیشن

انتشار رپورتاژ آگهی

کوتاه کننده لینک

چت آنلاین

آنالیز و تحلیل داده

آنالیز و تحلیل داده

بعد از اجرای کمپین ها باید به توان به کمک پلتفرم های مختلف به تحلیل آن کمپین پرداخت. پلتفرم های خارجی و داخلی مختلفی وجود دارد که تحلیل درستی از بازدهی کمپین در اختیار ما قرار می دهد دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا شامل:

گوگل آنالیتیکس

 متریکس می باشد.

گوگل آنالیتیکس یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزار دیجیتال مارکتینگ می باشد که بسیاری از اطلاعات و گزارش‌ها را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد. با کمک این ابزار می توان رفتار مخاطبان وب سایت را تحلیل کرد و دنبال نمود.

گوگل آنالیتیکس به ما نشان می دهد که مخاطب از چه طریقی وارد وبسایت ما شده و چگونه مسیر ورود تا فروش را طی می کنند.

تحلیل داده
آنالیز داده

ابزار متریکس نیز یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی می باشد که بسیار به استارتاپ ها کمک می کند تا نتایج کمپین ها در هر یک از کانال ها و شبکه های تبلیغاتی را به صورت گزارش هایی شفاف و قابل فهم به تبلیغ دهندگان ارائه دهد.

سرویس متریکس کمک می کند تا متوجه شویم هر یک از کاربران از چه منبعی جذب شدند و چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند و آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپین های تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است.

بهینه سازی موتور جستجو

کلمه سئو از جمله کلماتی است که در بین کسب و کارها و مشاغل بسیار رواج دارد.

بسیاری از ما وقتی سوال یا مشکلی داشته باشیم سریع به جستجو در گوگل و موتورهای جستجو با مشغول می شویم، پس بسیار اهمیت دارد که در رتبه خوبی از موتورهای جستجو قرار داشته باشیم، تا به راحتی توسط کاربران شناسایی شویم تا از محصولات و خدماتی که قرار است ارائه دهیم برخوردار شوند.

ابزارهایی که در بهینه سازی موتور جستجو با اهمیت هستند مانند

SEMrush

Moz

الکسا می باشند.

ابزارSEMrush

این ابزار از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که ما را در کسب  رتبه بهتر در نتایج گوگل یاری می کند.

کاربرد کلیدی آن ردیابی رقبا می باشد که با استفاده  از آن می توان لینک های رقبا را شناسایی کرد و نوسانات و تغییراتی را که رقبا در کیبورد های مختلف در نتایج گوگل داشته اند را مشاهده کرد و تحلیل رقابتی کامل انجام داد.

بقیه ابزار ها نیز به ما کمک می‌کند تا بتوانیم کانال های مختلف ورودی و خروجی مخاطبان را بررسی کنیم، رتبه سایت خود و سایت های رقیب را نیز هم در ایران و هم در خارج از کشور رصد کنیم و همچنین با استفاده از اطلاعات به دست آمده کمپین های مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنیم.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ ارسال شد. با وجود تکنولوژی و رشد بسیار زیاد آن همچنان بودجه بسیاری از شرکت‌ها برای ایمیل مارکتینگ استفاده می شود. ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و هر سال نسبت به سال قبل حدود چهار درصد افزایش دارد.

ابزارهای گوناگونی برای بهینه کردن ایمیل مارکتینگ وجود دارند که به بررسی پرکاربردترین آن می پردازیم.

Mailchimp

یکی از ابزارهای مهم برای بهینه سازی ایمیل مارکتینگ است که می توان به وسیله این ابزار ۱۲۰۰۰ ایمیل را به  به دو هزار نفر در ماه به صورت رایگان ارسال کرد.

از دیگر کاربردهای این ابزار، قابلیت تقسیم بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل به ما می دهد می باشد و همچنین به ما کمک می‌کند تا کمپین خود را تحلیل کنیم و محتوای بهینه و جذاب تری برای ایمیل خود خلق کنیم.

دیگر سرویس‌های ایرانی مانند میل چی، میل تازه، نامه رسان، چابک، این ابزارها نیز برای اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ مفید هستند و همچنین ابزار های قدرتمند خارجی مانندGetReponse و Marketo و Emma و Milerlite  در اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ موثر می باشند.

در ادامه مقاله با سایر ابزارها ( تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن، ارسال پوش نوتیفیکیشن، انتشار رپورتاژ آگهی، کوتاه کننده لینک، چت آنلاین) و کاربرد آن ها آشنا می شوید.

دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ ای از فعالیت‌ ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت و فضای آنلاین صورت می‌ گیرد و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شامل روش‌ های مختلف از جمله بهینه‌ سازی موتور های جستجو و بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و بازاریابی محتوایی و می‌ شود.

مهندس شیوا قرنفلی

0 0 votes
امتیاز شما به این مطلب
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments