انگیزه خرید اینترنتی

انگیزه خرید اینترنتی

در ابتدا، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با محوریت عکس گذاری و تفریحی بوده است و هدفی برای فروش کالا نداشت، اما به مرور زمان به جایگاه مهم برای معرفی محصولات و برندهای خانگی تبدیل شد.

شرکت ها با معرفی خدمات و کالاهای خود در اینستاگرام توانستند از این محیط به عنوان یک ویترین استفاده کنند و محصولات خود را به نمایش بگذارد.

امروزه یکی از جذاب‌ترین روش های تجارت، خرید اینترنتی در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی می باشد.

خوبی شبکه‌های اجتماعی به این صورت است که ما می‌توانیم در زمان های گوناگون و در مکان های مختلف این کار را به راحتی انجام دهیم، همچنین افراد مختلف نیز به راحتی می‌توانند یک صفحه اینترنتی برای خود ساخته و براحتی کالا و خدمات خود را معرفی کند.

در گذشته، فروش اینترنتی به کتاب منتهی می‌شد، در سال‌های اخیر انواع محصولات از راه اینترنت به فروش می رسد، حتی فروش منزل و اتومبیل نیز از طریق اینترنت میسر شده است. اینستاگرام بوسیله توست کوین سیستروم و مایک کریگر در اکتبر ۲۰۱۰راه اندازی شد.

شبکه اینستاگرام

اینستاگرام بین مردم به سرعت محبوب شد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲ و تا سال ۲۰۱۷ تعداد کاربران این شبکه ۷۰۰ میلیون نفر رسید که این آمار تا به این سال در حال افزایش است.  گفته می‌شود اگر این رشد همچنان ادامه پیدا کند اینستاگرام از فیسبوک بزرگتر خواهد شد.

اینستاگرام با رشد حدود ۴۰ درصدی به رشد خود ادامه می دهد، یکی از دلایل استفاده از شبکه های مجازی و اینترنت برای خرید این است که مصرف کنندگان لذت خرید اینترنتی را به فایده آن ترجیح داده اندکه موضوع در نسل جوان قابل مشاهده است.

اینستاگرام یک پدیده در زمینه انتشار محتوا می باشد، شبکه های اجتماعی که پرطرفدار اند مانند گوگل پلاس، توییتر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام نقش اساسی در برندسازی شرکت ها بر عهده دارند. شبکه اینستاگرام سریعتر از انتظار بقیه در حال افزایش کاربران خود است.اگر در این شبکه فعالیت مستمر داشته باشیم می توانیم فالوور زیادی جمع کنیم و پست های خود را برای افراد بیشتری به اشتراک بگذاریم.

انگیزه خرید

انگیزه خرید

انسان ها دو انگیزه برای خرید دارند

 انگیزه فایده باور

انگیزه لذت باور

انگیزه فایده باور:

انگیزه فایده باور، دارای ویژگی های محسوس و واقعی است و مصرف هدفگرا نیز نامیده می شود. این انگیزه برای ارضای یک نیاز اساسی یا انجام یک وظیفه مهم تحریک می شود،که این محصولات اغلب سودمند و ضروری هستند. پس محصولات فایده باور برای ارضای نیازهای ضروری و عملکردی هستند. وقتی فردی محصولات را تهیه می کند در واقع برای حل مسئله ای این کار را انجام داده یا در واقع برای نیازی درونی خود آن را تهیه می‌کند،   یک نیاز لازم و ضروری، که برای عملکرد زندگی است.

 انگیزه لذت باور:

انگیزه لذت باور، شامل محصولاتی است که دارای ویژگی های ذهنی و غیر محسوس بوده و یک واکنش لذت بخش را برای مصرف کننده ایجاد می کند. مصرف این محصولات برای، لذت بردن، به دنبال تفریح و سرگرمی، خیال و توهم، انگیزش و حسی می باشد. به این نوع محصولات مصرف لذت گرا نیز می گویند.
این محصولات برای لذت نفسانی، خیالی و تفریح تولید شده اند در واقع این محصولات ارزش کمی دارند. مفهوم مصرف لذت باور مشخص می‌کند که افراد بسیاری از محصولات را برای احساسات و تصویر ذهنی که محصول ممکن است داشته باشد مصرف می کند.

این مصرف مشخص می‌کند که بسیاری از محصولات فقط برای کاری که انجام می دهند، خریداری نمی شوند بلکه برای مفاهیم ذهنی و نامحسوس استفاده می شوند

پنج عامل و انگیزه لذت بردن از خرید در شبکه‌های اینستاگرام بیان شده است که شامل موارد زیر است:

لذت خرید
  1. ماجراجویی و کاوش
  2. روابط اجتماعی
  3. آگاهی از روند ها
  4. ارزش
  5. اقتدار و اختیار

ماجراجویی و کاوش

بنا به نظر وستبروک و بلاک، ماجراجویی یعنی مشتریان با محصولی جالب، نو و بدیع روبه‌رو می‌شوند و با تمام وجود نسبت به کشف آن و خریدی که تجربه می کنند، لذت می برند.

 شری معتقد است، نیازی که در هنگام خرید به لحاظ جسمانی و شهوانی در فرد ایجاد می شود به مراتب بیشتر از خود کالا است، یعنی آن شور و هیجانی که هنگام خرید در فرد ایجاد می شود شاید به واسطه خود محصول کمتر ایجاد شود.

روابط اجتماعی

 دان بیان نمود تعامل اجتماعی که در هنگام خرید در شبکه های اجتماعی رخ می دهد می تواند علت اصلی اقدام به خرید مشتریان باشد.

آرنولد بیان کرده است وقتی فردی با دوستان و خانواده خود به خرید می‌رود آن زمان و آن وقت برایش ارزشمند است و جز فعالیت های لذت بخش اجتماعی محسوب می شود، این لذت خرید با وجود ایجاد فضای مجازی از سمت دوستان و خویشاوندان به سمت افرادی که از طریق اینترنت با آنها آشنا می شوند و ارتباط دارند تغییر می کند.

خریداران از طریق اینترنت می توانند بار اطلاعات و تجربیات خرید خود را با افرادی که علایق مشترک آنها را دارند به اشتراک بگذارند. خرید اینترنتی می تواند یک موضوع بحث و گفتگو باشد، شبکه اجتماعی باعث شده مرزهای عرفی و قراردادی از میان برداشته شود و افراد در سراسر ایران و سراسر مرز های جغرافیایی متفاوت از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در کنار هم قرار بگیرند. شبکه های اجتماعی حوزه اطلاع رسانی را نیز متحول کرده و افراد دیگر به دنبال رسانه های مکتوب و سنتی نمی روند، چرا که آنقدر سرعت زندگی و سرعت اطلاعات بالا رفته که افراد بدنبال خبرهای لحظه به لحظه می باشند، برای همین در این شرایط شبکه‌های اجتماعی و همچنین اینستاگرام از اهمیت وافری برخوردار است.

آگاهی از روند ها

مصرف کنندگان دوست دارند در مورد رویداد ها و روند ها آگاهی کسب کنند و سپس اقدام به خرید نمایند. اینترنت و فضای مجازی به خریداران کمک می کند اطلاعات گوناگونی درباره برند، محصول و رویداد های جدید به دست آورند و آنها را ارزیابی کنند و در ضمن از فرآیند لذت ببرند.

پس یکی از انگیزه های قوی برای خرید اینترنتی این است که خریداران دوست دارند یک رویداد جدید را کشف کنند.

 ارزش

ارزشی که هنگام چانه‌زنی بین خریدار و فروشنده شکل می گیرد، برای افراد با اهمیت است.

 لذت و درگیری احساسی که در فرایند چانه‌زنی ایجاد می شود، نوعی ارزش گرایی محسوب می شود.

همچنین تخفیف گرفتن توسط مصرف کننده احساس شادی و مسرت به آنها می دهد زیرا این عمل باعث می‌شود آنها احساس کنند که افراد زیرک و باهوشی هستند. یک خریدار به واسطه چانه‌زنی و تخفیف گرفتن احساس شادی می کند و تصور می کند که رقابت را برده است.

اختیار و جایگاه

فروشندگان با خرید اینترنتی احساس اختیار دارند یعنی می توانند تصمیم بگیرند چه محصولاتی را مشاهده کنند، چه موقع سفارش دهند و چه زمانی آن را دریافت کنند، یعنی احساس اختیار و تصمیم گیری در آنها بالا است. افرادی که خرید اینترنتی انجام می دهند سطح بالاتری از کنترل و اختیار را دارد.

امروزه بسیاری از افراد کالا ها و خدمات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین تهیه می‌ کنند و یکی از دلایل اصلی انگیزه خرید آنلاین در افراد امکان مقایسه چندین کالا از برند های متفاوت و از فروشگاه‌ های اینترنتی مختلف است و در فروشگاه‌ های اینترنتی افراد به جای مراجعه حضوری به چند مغازه و چرخیدن در قفسه‌ های فروش با یک کلیک ساده قادر به سفارش محصول خود خواهند بود.

مهندس شیوا قرنفلی

0 0 votes
امتیاز شما به این مطلب
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments