برای شروع فیلم برداری به یک سری امکانات نیاز داریم و در نهایت بعد از فیلم برداری وارد مراحل تدوین و آمادسازی ویدئو می شویم. برای یک تصویر برداری از محصول یا سوزه ما نیاز به موارد زیر داریم.
لازم است با اصطلاحات فیلم برداری آشنا شویم
تصاویر و فیلم های خام را راش می گویند. یعنی بدون تدوین و فیلتر گذاری
هر فیلم از چند بخش تشکیل شده است که به ان سکانس می گویند. هر بخش یک قسمت از موضوع را بیان می کند.
هر سکانس از یک سری تصویر تشکیل شده که به آن تصاویر، پلان گفته می شود. هر پلان یک نمایی است که فیلمبرداری شده است.
از زمانی که دکمه ضبط را میزنیم تا وقتی که قطع می شود یک برداشت حساب میشود.
مثلا ما پلانی داریم که در چند برداشت گرفته شده است، مانند ضبط سلام کردن که ممکن است در چند برداشت گرفته شود ولی در نهایت یک پلان است
همیشه ممکن است قسمت هایی از تصاویر خام خراب باشد که استفاده نمی شوند در این مرحله گلچین تصاویر خوب قبل از تدوین با راف کاف انجام می شود و تصاویر مناسب انتخاب می شود. راف کات اولین مرحله تدوین می باشد.
صدای گوینده روی تصاویر پخش می شود تا مخاطب موضوع را دنبال کند، در واقع صدای راوی روی تصاویر را نریشن می گویند.
تصاویر کوتاهی که رابط دو تصویر هستند یا قسمتی از خرابی تصویر را می پوشانند می گویند.
برش یک تصویر و چسباندن به تصویر بعدی بدون هیچ افکتی را می گویند.
پرس تصویری و کات نادرست را می گویند.
هر افکتی که رابط دو تصویر باشد را ترانزیشن می گویند.
چسباندن دو تصویر به هم دیگر که باعث می شود تصویر اول در تصویر دوم محو شود. دیزالو جزء جلوه های ویژه یا به زبان عکاسی تروکاژ می باشد.
در واقع ساده ترین تروکاژ، دیزالو است، که تصاویر در هم محو می شوند.
زمانی که تصاویر به آهستگی سیاه می شوند و به آهستگی از سیاهی خارج میشوند را میگویند.
مثلاً ابتدای فیلم که قرار است به آهستگی از سیاهی در بیاید که بآن فید این گفته می شود و آخر فیلم که قرار است به آهستگی به سیاهی برود فید اوت گفته می شود.
حرکت فیلم، عکس و نوشته را موشن می گویند. مثلا زوم کردن تصاویر یا حرکت نوشته ها در صفحه موشن هستند.
اندازه نماها در سینما خیلی مهم هستند و با استفاده از قد یک انسان معمولی تعریف می شود.
ما در سه سایز دور متوسط و نزدیک اندازه نما داریم.
در این اندازه نما فضای زیادی در تصویر مشخص است و جزئیات بسیار زیادی دیده میشود که این جزئیات به صورت خیلی کوچک دیده می شوند.
زمان در اندازه نمای خیلی دور به صورت واضح مشخص است یعنی آسمان به صورت کامل دیده میشود که نشان دهنده صبح، ظهر، غروب یا شب است.
زمانی که محیط اطراف مهم تر از افراد باشند، از نمای دور استفاده می شود در این حالت تمام بدن به صورت کامل دیده می شود.
در فیلم های وسترن که تصویر از زانو قطع می شود، به عنوان نمای دور یا مدیوم لانگ شات استفاده می شود.
در این نوع اندازه نما، سوژه به یک اندازه، نسبت به فضای اصلی دیده می شوند، یعنی فضای اصلی و سوژه به یک نسبت از هم قرار دارند و توجه ما به یک اندازه هم به فضای اصلی و هم به افراد درون عکس معطوف می گردد و پس زمانی که افراد و محیط به یک اندازه مهم باشند از این اندازه نما استفاده می شود.
بهترین اندازه نما در تصویربرداری است و فرد یا سوژه تا کمر درتصویر است. اندازه نمای متوسط خیلی اهمیت دارد و خیلی پرکاربرد است.
این اندازه نما از قفسه سینه به بالا تصویر برداری می شود که به آن مدیون کلوز آپ گفته می شود که حس بازیگر هم در آن محسوس است.
صورت و چهره، تمام تصویر را پر می کند. این انداره نما هم خیلی اهمیت دارد و پرکاربرد است.
فقط جزئیات چهره دیده می شود و نشان دهنده فکر اندیشه احساسات سوژه می باشد.
در این نما مشخص نیست که فرد سوژه چه شخصی است فقط احساسات ان کاملا دیده می شود.
علت به کاربردن اندازه نما ها و استفاده از آنها چیست؟ برای جلوگیری از خواب آلودگی برای بیننده، برای از بردن حس خستگی و اینکه ویدیو جذاب تر شود از اندازه نما های متفاوت در فیلم استفاده می شود.
برای همین نباید هیچ وقت دو تا نمای یکسان را به هم وصل کرد، زیرا همچنان حس خواب آلودگی از بین نرفته و جذابیت فیلم کم میشود.
اگر با دوربین موبایل فیلمبرداری می کنیم بهتر است از دوتا دوربین گوشی همزمان با دو اندازه نمای متفاوت فیلم بگیریم و در نهایت این ها را به هم وصل کنیم.
برای ساخت یک فیلم یا ویدیوی حرفه ای لازم نیست که حتما به تجهیزات گران قیمت فیلمبرداری و کارگاه های فیلمسازی دسترسی داشته باشید و شما می توانید فقط با رعایت چند نکته کلیدی که شاید در ابتدا خیلی هم راحت به نظر نرسند و همچنین با تمرین و تلاش به یک فیلمبردار خوب تبدیل شوید.