فیلم برداری و اصطلاحات آن

فیلم برداری و اصطلاحات آن

تجهیزات ویدیویی

برای شروع فیلم برداری به یک سری امکانات نیاز داریم و در نهایت بعد از فیلم برداری وارد مراحل تدوین و آمادسازی ویدئو می شویم. برای یک تصویر برداری از محصول یا سوزه ما نیاز به موارد زیر داریم.

  1. نور
  2. میکروفون
  3. لوکیشن مناسب
  4. تدوین که شامل: آمیختن صدا و تصویر انتخاب بهترین تصویر، گزینش اندازه نما ها یا قاب تصویری می باشد.
  5. ردیف کردن نماها و سکانس ها
  6. لول کردن صدا ( یکسان سازی ولوم صدا) ممکن است در زمان های مختلف و در شرایط محیطی متفاوت صدا را ضبط کرده باشیم که باید در نهایت صدا را لول کرد تا صدا در همه لحظات ویوئو به صورت یکسان و یکنواخت پخش شود.

اصطلاحات فیلمبرداری

لازم است با اصطلاحات فیلم برداری آشنا شویم

 راش

 تصاویر و فیلم های خام را راش می گویند. یعنی بدون تدوین و فیلتر گذاری

 سکانس

هر فیلم از چند بخش تشکیل شده است که به ان سکانس می گویند. هر بخش یک قسمت از موضوع را بیان می کند.

 پلان

هر سکانس از یک سری تصویر تشکیل شده که به آن تصاویر، پلان گفته می شود. هر پلان یک نمایی است که فیلمبرداری شده است.

شات یا برداشت

از زمانی که دکمه ضبط را میزنیم تا وقتی که قطع می شود یک برداشت حساب میشود.

مثلا ما پلانی داریم که در چند برداشت گرفته شده است، مانند ضبط سلام کردن که ممکن است در چند برداشت گرفته شود ولی در نهایت یک پلان است

راف کات

همیشه ممکن است قسمت هایی از تصاویر خام خراب باشد که استفاده نمی شوند در این مرحله گلچین تصاویر خوب قبل از تدوین با راف کاف انجام می شود و تصاویر مناسب انتخاب می شود. راف کات اولین مرحله تدوین می باشد.

نریشن

صدای گوینده روی تصاویر پخش می شود تا مخاطب موضوع را دنبال کند، در واقع صدای راوی روی تصاویر را نریشن می گویند.

اینسرت

تصاویر کوتاهی که رابط دو تصویر هستند یا قسمتی از خرابی تصویر را می پوشانند می گویند.

کات(CUT)

برش یک تصویر و چسباندن به تصویر بعدی بدون هیچ افکتی را می گویند.

جامپ کات

پرس تصویری و کات نادرست را می گویند.

ترانزیشن

‏هر افکتی که رابط دو تصویر باشد را ترانزیشن می گویند.

دیزالو

چسباندن دو تصویر به هم دیگر که باعث می شود تصویر اول در تصویر دوم محو شود. دیزالو جزء جلوه های ویژه یا به زبان عکاسی تروکاژ می باشد.

در واقع ساده ترین تروکاژ، دیزالو است، که تصاویر در هم محو می شوند.

فید این و فید اوت(fade in and fade Out)

زمانی که تصاویر به آهستگی سیاه می شوند و به آهستگی از سیاهی خارج می‌شوند را می‌گویند.

 مثلاً ابتدای فیلم که قرار است به آهستگی از سیاهی در بیاید که بآن فید این گفته می شود و آخر فیلم که قرار است به آهستگی به سیاهی برود فید اوت گفته می شود.

موشن

حرکت فیلم، عکس و نوشته را موشن می گویند. مثلا زوم کردن تصاویر یا حرکت نوشته ها در صفحه موشن هستند.

اندازه نماهای تصویر

اندازه نماها در سینما خیلی مهم هستند و با استفاده از قد یک انسان معمولی تعریف می شود.

نما و اندازه نماها در تصویر برداری

 ما در سه سایز دور متوسط و نزدیک اندازه نما داریم.

نمای خیلی دور( اکستریم لانگ شات)

در این اندازه نما فضای زیادی در تصویر مشخص است و جزئیات بسیار زیادی دیده می‌شود که این جزئیات به صورت خیلی کوچک دیده می شوند.

زمان در اندازه نمای خیلی دور به صورت واضح مشخص است یعنی آسمان به صورت کامل دیده میشود که نشان دهنده صبح، ظهر، غروب یا شب است.

نمای دور( لانگ شات)

زمانی که محیط اطراف مهم تر از افراد باشند، از نمای دور استفاده می شود در این حالت تمام بدن به صورت کامل دیده می شود.

نمای کمی دور (مدیوم شات)

در فیلم های وسترن که تصویر از زانو قطع می شود، به عنوان نمای دور یا مدیوم لانگ شات استفاده می شود.

در این نوع اندازه نما، سوژه به یک اندازه، نسبت به فضای اصلی دیده می شوند، یعنی فضای اصلی و سوژه به یک نسبت از هم قرار دارند و توجه ما به یک اندازه هم به فضای اصلی و هم به افراد درون عکس معطوف می گردد و پس زمانی که افراد و محیط به یک اندازه مهم باشند از این اندازه نما استفاده می شود.

اندازه نمای متوسط (مدیوم شات)

بهترین اندازه نما در تصویربرداری است و فرد یا سوژه تا کمر درتصویر است. اندازه نمای متوسط خیلی اهمیت دارد و خیلی پرکاربرد است.

 نمایش کمی نزدیک (مدیوم کلوز آپ)

این اندازه نما از قفسه سینه به بالا تصویر برداری می شود که به آن مدیون کلوز آپ گفته می شود که حس بازیگر هم در آن محسوس است.

نمای نزدیک (کلوز آپ)

صورت و چهره، تمام تصویر را پر می کند. این انداره نما هم خیلی اهمیت دارد و پرکاربرد است.

خیلی نزدیک (اکستریم کلوز آپ)

فقط جزئیات چهره دیده می شود و نشان دهنده فکر اندیشه احساسات سوژه می باشد.
در این نما مشخص نیست که فرد سوژه چه شخصی است فقط احساسات ان کاملا دیده می شود.

علت استفاده از اندازه نما ها

علت به کاربردن اندازه نما ها و استفاده از آنها چیست؟ برای جلوگیری از خواب آلودگی برای بیننده، برای از بردن حس خستگی و اینکه ویدیو جذاب تر شود از اندازه نما های متفاوت در فیلم استفاده می شود.

برای همین نباید هیچ وقت دو تا نمای یکسان را به هم وصل کرد، زیرا همچنان حس خواب آلودگی از بین نرفته و جذابیت فیلم کم میشود.

اگر با دوربین موبایل فیلمبرداری می کنیم بهتر است از دوتا دوربین گوشی همزمان با دو اندازه نمای متفاوت فیلم بگیریم و در نهایت این ها را به هم وصل کنیم.

برای ساخت یک فیلم یا ویدیوی حرفه ای لازم نیست که حتما به تجهیزات گران قیمت فیلمبرداری و کارگاه های فیلمسازی دسترسی داشته باشید و شما می توانید فقط با رعایت چند نکته کلیدی که شاید در ابتدا خیلی هم راحت به نظر نرسند و همچنین با تمرین و تلاش به یک فیلمبردار خوب تبدیل شوید.

مهندس شیوا قرنفلی

0 0 votes
امتیاز شما به این مطلب
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments