آسمان آبی، دشت های سرسبز با گلهای قرمز و بنفش، دریای آبی با شن های ریز و درشت قهوه ای چه حسی را در شما ایجاد می کند. تا به حال فکر کردید رنگ های مختلف تاثیر متفاوتی بر روح و روان هر فردی می گذارند. آیا فکر کردید می توان برای جذاب کردن کسب و کارمان از رنگ های گوناگون استفاده کنیم. می توان برای برندسازی و آگاهی از برند یک رنگ خاص را انتخاب کرد.
برخی شرکت ها با تاکید بر یک رنگ خاص برای برندشان آن را در ذهن ها ماندگار می کنند، تمامی مطالب ذکر شده در خصوص رنگ ها و تاثیر آن ها برافراد به روانشناسی رنگ یاPsychology of color مربوط می شود.
بررسی این موضوع که رنگ های مختلف چه تاثیراتی بر روح و روان انسان ها می گذارند، روانشناسی رنگ ها تعیین می کند. از رنگ ها به عنوان زبان مادری ناخودآگاه یاد می شودT زیرا گفته شده تاثیر رنگ ها آنقدر عمیق است که حتی در درمان بیماری ها هم می توان از آن کمک گرفت.
همچنین در تبلیغات و بازاریابی برای تحریک و واکنشهای احساسی از رنگ ها استفاده می شود.
گفته شده که قرمز تحریک کننده و هیجان آور است.
پس زمانی که می خواهیم فروش فوری داشته باشیم و محصولات ما سریعاً به فروش برسند، می توان از رنگ قرمز استفاده کرد. رنگ قرمز اشتها آور نیز می باشد. در رستوران ها این رنگ بسیار کاربرد دارد، ولی چون باعث افزایش فشار خون و باعث ضربان قلب می شود نمی توان آن را در بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده کرد. اگر کلید دکمه خرید در صفحه LANDING PAGE را رنگ قرمز که رنگ هیجان زا است قرار دهیم احتمال تحریک افراد به استفاده از آن را زیاد می کنیم.
رنگ سبز چون نماد طبیعت است، نشان دهنده سلامتی و آرامش می باشد. اگر از رنگ سبز در فروشگاهی استفاده کنیم نشان دهنده حس آرامش به مشتریان و اهمیت به مسائل محیط زیستی می باشد.
رنگ سبز فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد و به مغز کمک می کند تا به حالت تعادل قرار گیرد. خیلی از کشورها رنگ سبز را نماد خوش شانسی و ثروت می دانند و در کل برای جاهایی که نیاز به آرامش و سلامتی است از رنگ سبز استفاده می کنند.
زرد و نارنجی رنگ های شادی هستند و باعث خوش بینی می شوند.
زمانی که میخواهیم خطر کردن، انرژی و صمیمیت و جوانی را نشان دهیم از رنگ زرد و نارنجی استفاده می کنیم. البته سطح زیادی از رنگ زرد باعث ایجاد عصبانیت می شود و حتی گفته شده گریه نوزادان نیز با رنگ زرد بیشتر می شود.
رنگ نارنجی نیز به همین صورت است یعنی استفاده زیاد یا استفاده از سطحی بزرگ از این دو رنگ تشویش را بیشتر می کند. برای ایجاد یک حس هشدار، میتوان از رنگ نارنجی و زرد استفاده کرد البته به صورت محدود زیرا حس اضطراب زیاد باعث آزرده خاطر شدن افراد می شود.
از کودکی این باور وجود داشت که رنگ آبی مورد علاقه مردها و پسرها است ولی واقعا درست است شاید مانند بسیاری از تابو هایی که وجود دارد این موضوع هم از کودکی برای ما جا افتاده است.
رنگ آبی نشان دهنده آرامش، اطمینان و صلح می باشد. در مراکز بانکی و مراکز مالی رنگ آبی استفاده می شود تا برای مشتریان اطمینان را به وجود آورد. افرادی که می خواهند حس اعتماد را القا کنند، می توانند از رنگ های آبی در برند یا فروشگاه خود استفاده کنند.
جزو رنگ های پیچیده و مدرن محسوب می شود و در کسب و کار آرامش با پرستیژ بودن رو به مخاطب می رساند.
آبی فیروزه ای نشان دهنده اعتماد به نفس و جوانی می باشد و احساسات افراد را بیان می کند.
رنگی که انتخاب میکنید باید با محصولات و خدماتی که ارائه میدهید متناسب باشد. برای مثال اگر تجارت شما ارگانیک و دوستدار محیط زیست است، از سبز و قهوهای استفاده کنید و اگر در صنعت پزشکی هستید، از آبی استفاده کنید.
می توان ازرنگ قرمز در صنایع غذایی، ورزشی، تفریحی، حمل و نقل، و خودرو استفاده نمود. هشدار اینکه اصلاً نباید رنگ قرمز را در پزشکی و مراقبت های بهداشتی استفاده کرد.
برخی برند هایی که از رنگ قرمز استفاده کردند و موفق هم بودن به صورت زیر می باشد.
می توان از رنگ آبی درصنایعی مانند مراقبت های پزشکی، بانک، مشاوره، مالی و ارتباطات استفاده نمود. برندهای زیر از رنگ آبی استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
می توان از رنگ سبز برای صنایع غذایی، کشاورزی، محیط زیست، پزشکی و سلامتی، آموزشی، مذهبی، لوازم خانگی استفاده نمود. برندهای زیر از رنگ سبز استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
می توان از رنگ نارنجی برای مشاغل خلاقانه و هنر، صنایع غذایی، ورزشی، تفریحی و حمل و نقل استفاده نمود.
برندهای زیر از رنگ نارنجی استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
می توان از رنگ صورتی برای مشاغل لوکس و مدرن، زیبایی، محصولات آرایشی بهداشتی استفاده نمود.
برندهای زیر از رنگ صورتی استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
می توان از رنگ زرد برای صنایع غذایی، لوازم خانگی، ورزشی و حمل و نقل استفاده نمود.
برندهای زیر از رنگ زرد استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
رنگ قهوه ای برای صنایع غذایی، کشاورزی، حمل و نقل، نجاری و مشاغل قانونی مناسب است.
برندهای زیر از رنگ قهوه ای استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
می توان از رنگ بنفش برای مشاغل لوکس، روانشناسی، انسان دوستانه استفاده کرد. برندهای زیر از رنگ بنفش استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
می توان از رنگ سفید برای پزشکی، خودرو، پوشاک استفاده می شود.
برندهای زیر از رنگ سفید استفاده کرده و موفق نیز بوده اند.
خریدارانی که با احتیاط و با برنامه ریزی و لیست خرید به سمت محصولات می آیند، معمولا افرادی هستند که به رنگ های صورتی، سبز، آبی و سرمه علاقه دارند.
خریداران سنتی و آن هایی که معمولاً باید جنس را لمس کنند، در هنگام خرید باید چانه بزنند و اهل خرید اینترنتی نیستند و دوست دارن کاملا به روش سنتی کار کنند به رنگ های قرمز کم رنگ، صورتی و آبی آسمانی علاقه دارند.
افراد پولدار و با درآمدهای بالا به رنگ هایی مثل طلایی نقره ای و مشکی بیشتر تمایل دارند.
اگر می خواهید کسب و کار در خصوص طلا و جواهر راه اندازی کنید که حس ثروت و لوکس بودن را داشته باشد رنگ های نقره ای طلایی و مشکی استفاده کنید.
روانشناسی رنگ تحقیقاتی است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیمگیری ما می پردازد و روانشناسی رنگ به ما می گوید که چرا برند ها رنگهای خاصی را برای خود انتخاب می کنند و در سال 1666 سر آیزاک نیوتون دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می کند.