کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی

کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی

در واقع کپی رایتینگ (Copywriting) یک نوع متنی است که در آن از قدرت کلمات در تجارت استفاده می‌شود تا در نهایت مخاطب، به صورت کاملا آگاهانه  به سمت خرید از ما ترغیب شود. ممکن است بارها یک جمله یا یک عبارتی را شنیده باشید و آن عبارت، تأثیر بی‌نظیری در ذهن شما داشته باشد این همان قدرت بی نظیر کپی رایتینگ است.

راز نهفته کپی رایتیک عنوان نویسی آن است اگر پایه درست بنیان شود تا ثریا بی نقص بالا می رود.

قلب کپی رایتینگ

قلب کپی رایتینگ

برای نوشتن یک تبلیغ مناسب در ابتدا باید یک عنوان تبلیغی جذاب پیدا کرد، عنوان تبلیغ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در زیر به 5 مورد از اصول عنوان نویسی اشاره می کنیم.

  1.  عنوان تبلیغاتی باید به زبان عامه مردم، ساده و قابل فهم باشد. عنوان باید بتواند در نگاه مشتری جلب توجه کند. عنوان قرار نیست بفروشد، فقط قرار است جلب توجه کنند.

مثال هایی در این زمینه مانند:

 10 رفتار خنده دار پدر مادرها در تربیت بچه ها

15 راهی که فکرشو نمیکنی ولی زندگیتو تغییر میده

2. عنوان باید کوتاه باشد، هرچه عنوان کوتاه و ساده تر باشه بیشتر تأثیرگذار است.

ممکن است افراد تیتر های بلند و پیچیده را درک نکنند یا از خواندن آن ها  به ستوه بیایند.

3. عنوان باید در چند کلمه مهمترین مزیت محصول را بیان کند

مثلاً در تبلیغ سس خیلی بهتر است بگوییم داغ و تند

این نوع جملات پیام را راحت تر می رسانند، این تبلیغ درست است که کوتاه و موجز است ولی مخاطب و مشتری راحت تر با آن ارتباط برقرار می کند.

4. عنوان باید کنجکاوی برانگیز باشد، ولی نه در حد اغراق چون مردم فرق اغراق، دروغ و حقیقت را متوجه می شوند.

5. یک روش دیگر برای تاثیرگذاری در ذهن مشتری و انتخاب بهترین عنوان، این است که از تصاویری که برایمان ملموس است استفاده کنیم.

مثلاً کلمه های مانند کتاب که به معنی انباشت اطلاعات است یا قفسه محبوس و اسیر شدن را به ذهن افراد می آورد یا دریا یعنی رهایی، آزاد بودن.

ما با به کار بردن این کلمات می توانیم یک تصویری در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. مشتری با این تصویر راحت تر ارتباط برقرار می‌کند و جلوی چشمانشان براحتی آن را می بیند. با این کلمات می توانیم به متن خودمان عینیت ببخشیم، یعنی به جای اینکه از کلمات خشک و خشن استفاده کنیم، خیلی راحت با تصویر سازی می توانیم حرفمان را کوتاه و مختصر به مخاطب برسانید.

کپی رایتینگ و فروش کلمات

کپی رایتینگ و فروش کلمات

یک تبلیغ کننده باید بتواند جوری بنویسد تا  در نهایت بتواند با کلمات خود فروش کند.

بهتر است در نوشتن تبلیغات و عنوان، در ابتدا راحت بنویسیم و در انتها سخت ویرایش کنیم، این کار باعث می شود هرچه به ذهنمان می رسد به راحتی و بدون هیچ سانسوری روی کاغذ وارد کنیم، ولی پس از یکی دو روز به آن مراجعه می کرده، آن را ویرایش کنیم، که در آن صورت متوجه می‌شویم، که کجاهای مطلب زیاد گویی کردیم و باید کوتاه تر بنویسیم و کجای مطلب بهتر است افعال زیباتر استفاده کنیم.

از یک دیدگاه دیگر می توان گفت در ابتدای نوشتن بهتر است ناآگاهانه و بدون فکر بنویسیم و در محله بعد به صورت آگاهانه و با تدبیر اصلاحش کنیم.

بارها و بارها این اتفاق افتاده زمانی که می خواهیم خیلی با وسواس و آگاهانه شروع به نوشتن بکنیم، میبینیم ساعت ها زمان گذشته و ما همچنان یک جمله ننوشته ایم.

یک روش که خیلی خوب که بیشتر مواقع جواب می دهد، این است که برای هر موضوعی که می خواهیم شروع به نوشتن بکنیم ۲۰ تا ۳۰ تا عنوان بنویسیم و در نهایت یک عنوان جذاب از داخل آن ها گزینش کنیم. این کار مثل این می‌ماند که از دل یک عالمه گل و لای بخواهیم چیز با ارزشی پیدا کنیم و اگر مسرانه داخل آن را بگردیم حتماً پیدا می کنیم.

آزاد نویسی چیست؟

آزاد نویسی چیست؟

ناآگاهانه نوشتن یا آزاد نویسی هردو هم معنی هستند.

دقت کردین وقتی می خواهیم برای دوستمون بنویسیم، بدون هیچ دغدغه ای خیلی دوستانه و نرم شروع به نوشتن می کنیم و هرچی به ذهنمان می آید بر روی کاغذ می نویسیم باید در ابتدای نوشتن همچین حالتی داشته باشیم بدون واسطه و بدون درگیری ذهنی باید بر روی کاغذ بنویسیم و بعد از چند روز که مراجعه کردیم آن وقت شروع به درست نویسی کنیم و با یک نگاه نقادانه و وسواس گونه به مانند یک ناظمی که همه چیز را کنترل می کند بازنویسی کنیم.

ایجاز چیست؟

زمانی که عنوانی می نویسیم نگاه کنیم تک تک کلمه ها باید به مخاطب ما مربوط باشد دستمان را بر روی کلمات بگذاریم وقتی دیدیم بودن یا نبودن آن هیچ فرقی در متن یه جمله ندارد پس باید آن را حذف کنیم.

به این می‌گویند ایجاز نویسی یعنی از کلماتی استفاده کنیم که معنی جمله ما را تکمیل کند و نه اینکه کلمه هیچ فرقی در معنی جمله نکند. در کوتاه نویسی باید بتوانیم کلمات هجو را نیز حذف کنیم.

هجو چیست؟

حالا می پرسید کلمات هجو چه کلماتی اند ؟

سری کلمات هستند که معنی مشابه دارند و ما برای تاکید بیشتر برموضوع آن ها را به کار می بریم.

 مثلاً تکرار دو کلمه تشکر و سپاس پشت سر هم یا سخت و دشوار در کنار هم

این دو کلمه هر به یک معنی را می دهند و به کار بردن یکی از آن ها معنی را می رسانند.

پس زمانی که قرار است ویرایش و سخت گیری کنیم، بهتر است این سری از کلمات را نیز پاک کنیم، باید در نظر بگیریم کم حوصله ترین موجود دنیا مشتریمان هستند، پس چطوری بنویسیم که تا آخر متن همراه ما بیایند.

 موجز و مختصر ولی جذاب و آتشین بنویسیم.

یادتان هست زمان نوجوانی همه ما قلبی را در دفترمان می کشیدیم و به آن تیری می زدیم، اکنون در نوشتن عنوان همین کار را بکنیم ما باید با تیری داخل قلب مشتری وارد شویم.

و ما می توانیم با یک تبلیغ نویسی خوب و یک عنوان نویسی عالی موفق شویم.

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ یعنی هنر نوشتن متن‌ های تبلیغاتی خوب که می‌ تواند در راستای اهدافی مانند فروش و برندسازی باشد و از کپی رایتینگ در بروشور ها و وب‌سایت‌ ها و مجلات و روزنامه‌ ها استفاده می‌ شود و در تبلیغ نویسی سعی می‌ شود شیوه انتقال پیام به مخاطب به شکل بهتر و موثر تری ارائه شود تا تأثیرگذاری آن بیشتر شود.

مهندس شیوا قرنفلی

0 0 votes
امتیاز شما به این مطلب
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments