هر مقاله ای به سه سوال “چه” چه موضوعی مورد بحث است، “چرا” چرا باید این کار را انجام داد و “چگونه” یعنی راهکارها و حل موانع جواب مناسبی دهد.
زمانی که می خواهیم مقاله ای بنویسیم باید بدانیم که ساختار هر مقاله از سه قسمت “مقدمه”، “بدنه” و “نتیجه گیری” تشکیل شده است.
همانطور که کمی بالاتر بیان شد در نوشتن مقاله باید سه سوال مهم چه، چرا و چگونه را پاسخ دهیم و این پرسش ها را چگونه با ساختار مقاله درهم آمیزیم. باید بگوییم که در قسمت مقدمه به سوال های چه و چرا پاسخ می دهیم و در قسمت بدنه در مورد چگونگی آن بحث می کنیم.
حالا که با ساختار اصلی مقاله آشنا شدیم، میخواهیم وارد نوشتن گام های مقاله شویم.
در ابتدا برای نوشتن عنوان موضوع را انتخاب می کنیم. یک موضوع جذاب و کمی آن را تبلیغاتی می کنیم.
برای نوشتن عنوان باید ایده هایی در ذهنمان باشد و یا از ابزارهای جستجو برای ایده گرفتن استفاده کنیم. مثلاً یکی از این ابزارها استفاده از Google keyboard tool.ir می باشد.
برای جذاب کردن عنوان ده مورد بیان شده است که می توان با کمک این موارد عنوان را هرچه بیشتر جذاب و خواندنی تر کرد.
با تبدیل کردن موضوع و عنوان مان به یک عنوان جذاب به مخاطب و خواننده یک ارزش افزوده می دهیم و اگر این مقاله همراه با جدول مقایسه همراه با فیلم آموزشی و راهنمای خرید باشد بسیار جامع تر و کامل تر می شود.
وارد قسمت سرفصل ها می شویم. سرفصل ها چه می باشند؟ در واقع می توانیم بگوییم بخش های کوچک در مقاله را سرفصل می گویند. مقالاتی که تعداد کلمات آن ها ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تا است می توانیم از چهار تا پنج سرفصل استفاده کنیم. برای نوشتن سرفصل نیز باید ایده داشته باشیم تا بتوانیم مخاطب را هر چه بیشتر ترغیب کنیم، که با ما تا پایان مقاله پیش بیاید.
برای ایده گرفتن در سرفصل ها می توانیم ده مقاله اول گوگل را بررسی کنیم و از آن ها و نوع نوشتن سرفصل شان ایده بگیریم.
وارد قسمت بدنه می شویم. بدنه قسمت اصلی مقاله ما است و محتوای ارزشمندی را شامل می شود. برای نوشتن بدنه اولین منبع و شاید یک منبع زیبا برای شروع، اطلاعات شخصی خودمان و تجربیات زندگی مان باشد. این که از خودمان بنویسیم، چه بودیم، چه کردیم، به کجا رسیدیم، چه موانع و مراحلی را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر به چه دستاوردی رسیده ایم بسیار دلپسند است. بیان این مطالب باعث می شود مخاطب با ما احساس صمیمیت می کند و نگاهی که به ما دارد مانند این است که این فرد هم مثل من زندگی پر پیچ و خمی را گذرانده و چقدر خوب است که به نتایجی که رسیده است گوش سپارم.
در ادامه برای ایده های بیشتر می توانیم از مقاله ها و از اینترنت استفاده کنیم. حتی می توانیم از مقالات دیگر در صفحه خود مرجع دهیم. از ویدیو، یوتیوب، آپارات، کتاب، TV و مصاحبه ها برای نوشتن محتوای ارزشمند می توانیم استفاده کنیم.
وارد مرحله دعوت به اقدام یا call to action می شویم. برای اینکه افراد را به قسمت های مختلف مقاله هدایت کنیم، می توانیم از لینک ها استفاده کنیم.
لینک ها بر دو نوع هستند یک لینک داخلی که درون مقاله قرار دارند و به مقالات دیگر ارجاع میشوند.
دو لینک هایی که در انتهای مقاله هستند و پیشنهاد به اقدامی را می گویند، مثلاً خرید یا وارد کردن ایمیل یا شماره موبایل
بعد از آماده ساز سه قسمت عنوان، سرفصل ها و بدنه بهتر است به ویرایش مطالب نوشته شده بپردازیم. ویرایش کردن مقاله به این معنا است که کلمات اضافی حذف شوند و اشتباهات املایی برطرف گردند. برای ویرایش مقاله می توانیم از سایت ویراست لایو دات کام استفاده کنیم.
برای حذف کلمات اضافی و ساده کردن جملات باید کلماتی را تغییر دهیم یا حذف کنیم که معنی جمله تغییر نکند، یعنی بود یا نبود آن کلمه یا جمله معنا و مفهوم متن را عوض نکند.
راه دیگر برای ویرایش ورد ۲۰۱۳ می باشد. در این ورد نرم افزار ویراست یار را نصب کرده ( نرم افزار ویراست یار فقط در ورد ۲۰۱۳ نصب می گردد) و اصلاح را انجام می دهیم.
پس از انجام ویرایش و حذف کلمات اضافی به بهبود خوانایی توجه می کنیم. بهبود خوانایی، یعنی شخص و مخاطبی که مقاله ما را می خواند به راحتی مقاله را پشت سر بگذارد و برای او خسته کننده نباشد.
همانطور که می دانیم عنوان را در قسمت بالای مقاله قرار می دهیم. منظور عنوان اصلی می باشد و در ادامه سرفصل ها می آیند. باید عنوان اصلی و عنوان سرفصل ها برجسته تر از متن ما باشند.
میتوانیم به عنوان های سرفصل تیتر دهیم. برای وارد کردن متن ctrl +b استفاده می کنیم و برای به کار بردن تیتر از alt + shift + 4 استفاده می کنیم.
فاصله انداختن بین خطوط و فاصله بین عناوین و متن بسیار با اهمیت است.
وارد کردن لینک ها و وارد کردن آدرس سایت نیز در درجه اهمیت بالایی قرار دارد.
برای اینکه مخاطب از متن خسته نشود می توانیم از بولت استفاده کنیم.
یکی از مهمترین مواردی که مقاله ما را زیباتر و خواندنی تر می کند، افزودن عکس به مقاله است. برای گرفتن عکس های زیبا می توانیم از Google and free pik بهره ببریم.
برای داشتن عکس های خوب بهتر است که از عکس هایی با سایز بالا استفاده کنیم برای این کار می توانیم وارد ابزار tools ایمیج شویم و گزینه سایز را روی لارج قرار دهیم و همچنین می توانیم رنگ را نیز خودمان انتخاب کنیم. می توانیم از عکس های واترمارک استفاده کنیم. عکس واترمارک عکس های هستند. عکس های واتر مارک چه عکس هایی هستند؟
واترمارک یک متن (مثلاً نام شخص) یا یک تصویر (مثلاً لوگوی شرکت) است که روی تصویر قرار میگیرد و نشاندهندۀ کپیرایت و اعتبار اثر و نیز معرفیکنندۀ شخص یا شرکت صاحب اثر می باشد.
برای داشتن عکس های واترمارک می توانیم اینگونه عکس ها را بسازیم و برند و تصویر خاصی که می خواهیم استفاده کنیم را در آن حک کنیم.
برای عکس هایی که هیچ گونه بک گراندی ندارند و به عنوان Transparent معرفی می شوند و برای استفاده در مقاله مناسب اند. برای به دست آوردن این گونه عکس ها در گزینه tools قسمت Color گزینه Transparent را انتخاب کرده و عکس های شفاف برای ما می آید.
سایز عکس در مقاله باید ۱۰۲۴ و ۵۷۷ باشند. اگر عکسی را دانلود کردیم و فرمت آن روی webp یا هر چیز دیگر بود می توانیم در گوگل webp to png را یا هر فرمتی که می خواهیم به آن برسیم را سرچ کنیم.
بعد از باز شدن سایت عکس را وارد آن کرده و آپلود را زده و گزینه convert to PNG را انتخاب می کنیم و بعد عکس PNG را به فتوشاپ برده و در آنجا به راحتی ابعاد آن را تغییر می دهیم. بعد از تغییر ابعاد به ۲۴ ۱۰و ۵۷۷ وارد مرحله ذخیره کردن عکس می شویم. بهتر است برای ذخیره کردن عکس از export and save for web استفاده کنیم و با فرمت jpeg و با کوالیتی ۶۰ یا کوالیتی ۸۰ ذخیره کنیم.
برای ذخیره عکس در سایت تا حجم ۱۵۰ کیلوبایت را می توان استفاده نمود. این نکته را ذکر کنم که عکس های ذخیره شده با کوالیتی “high” حجم ۶۵ کیلو بایت و عکس های ذخیره شده با کوالیتی very high”” حجم ۱۱0 کیلوبایت دارند.
در نهایت با انتخاب یک اسم مناسب می توانیم ذخیره سازی را به اتمام برسانیم.
در اینجا ما یک مقاله ای داریم که از عنوان جذاب، سرفصل های ترغیب کننده، یک بدنه با محتوای ارزشمند و مفید و نتیجه گیری و قسمت دعوت به اقدام تشکیل شده است.
و با انجام کارهایی مانند ویرایش، بهبود خوانایی، فاصله اندازی مناسب، وارد کردن لینک ها، استفاده از بولت، افزودن عکس توانستیم بر زیبایی مقاله خود بیافزایم.
از اینجا به بعد پیوستگی و استمرار نقش بسیار مهمی در ماندگار بودن در اذهان مخاطب دارد. اینکه بتوانیم در کنار مقالات خود تقویم و زمانبندی برای نوشتن مقالات داشته باشیم کمک بسیاری به روند و بهبود کاری ما دارد.
اولین گام نوشتن یک مقاله خوب لازم است تا موضوع و عنوانی مناسب داشته باشید و عنوان شما باید دارای کلمات کلیدی پژوهش شما باشد و دغدغه شما برای انجام پژوهش را به خوبی نشان دهد و به خوبی محتوای مقاله را در چند کلمه نشان دهد.